ریاضیات از نگاهی نو

  • ۰
  • ۰

روزی مخترع شطرنج برای گرفتن پاداش نزد پادشاه هند رفت. شاه گفت هر چه می خواهی بگو تا از آن تو گردد. مخترع گفت: من گندم می خواهم!

پادشاه که تعجب کرده بود پرسید: چقدر گندم می خواهی؟

مخترع گفت: در خانه اول جدول شطرنج یک دانه گندم بگذارید. دو برابر آن را در خانه دوم بگذارید. دو برابر گندم های خانه دوم را در خانه سوم بگذارید. به این ترتیب پیش بروید، و در انتها هر چه روی صفحه شطرنج بود به عنوان پاداش می خواهم!

پادشاه از این درخواست خنده اش گرفت و به سربازان خود دستور داد تا به جای دادن این مقدار به ظاهر ناچیز گندم به او طلا بدهند ولی...

@math_new

امروزه کارشناسان کشاورزی به کمک محاسبات ریاضی به این نتیجه رسیده اند که اگر همه ی کره زمین مزرعه شود، ۵.۵ بار باید زیر کشت برود تا گندم درخواستی مخترع شطرنج تامین شود!! در واقع دانه های گندم در خانه های صفحه شطرنج تشکیل یک تصاعد هندسی با قدر نسبت ۲ می دهند. آخرین خانه ی شطرنج به تنهایی ۲ به توان ۶۳ دانه گندم در بر خواهد داشت که عددی ۱۹ رقمی است و حدودا معادل ده میلیارد تن گندم است.

___________________

✳️ریاضیات از نگاهی نو✳️

با ما همراه باشید . . .

جالب ترین مطالب در کانال ریاضیات از نگاهی نو

با کلیک بر لینک زیر میتونید پیدامون کنید.

https://telegram.me/math_new

  • ۹۵/۰۳/۱۹
  • مسعود قهرمانی

داستان مخرع شطرنج

ریاضی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی