ریاضیات از نگاهی نو

  • ۰
  • ۰

✳️افزایش جایزه حل حدس بل(Beal) به 1 میلیون دلار😳😳

انجمن ریاضی آمریکا  (AMS) اعلام کرد که به منظور الهام بخشیدن به ریاضیدانان جوان و تحریک منافع عمومی در ریاضیات، جایزه حل حدس بل، که یک مساله مشکل در نظریه اعداد می باشد، به 1 میلیون دلار افزایش یافته است. این حدس متعلق به  اندرو "اندی" بل، بانکدار دالاس است که دارای علاقه شدیدی به نظریه اعداد می باشد. حدس بل به صورت زیر است:


حدس بل:  فرض کنید A، B، C، اعداد صحیح مثبت و X ،  Y و Z اعداد صحیح مثبت بزرگتر از 2 هستند. اگر Ax + By = Cz آنگاه   A، B و C  دارای یک عامل مشترک  خواهند بود.


 به عنوان مثال، 33 + 63 = 35 یک تساوی درست می باشد و همچنین هر سه عدد پایه در این تساوی دارای عامل مشترک 3 هستند. 

 

درستی حدس بل، آخرین قضیه فرما را نتیجه خواهد داد. به یاد آورید که آن قضیه بیان می کند که معادله an + bn = cn   که در آن a، b و c اعداد صحیح مثبت هستند و n یک عدد صحیح مثبت بزرگتر از 2 است دارای هیچ جوابی نمی باشد.  بیش از سیصد سال پیش، پیردو فرما ادعا کرد که این قضیه را ثابت کرده است اما هیچ اثری برای اثبات باقی نگذاشته بود.  این قضیه در نهایت در 1990 توسط اندرو وایلز و  ریچارد تیلور ثابت شد. هم حدس بیل و هم آخرین قضیه فرما نمونه ای از بسیاری از اظهارات در نظریه اعداد هستند که به آسانی بیان می شوند، اما به اثبات رساندن آنها بسیار دشوار است.

 @Math_new

اندی بل برای اولین بار جایزه ای برای یک راه حل برای این حدس را در سال 1997 تاسیس کرد.  تا به امروز، هیچ راه حل صحیحی برای این مساله پیدا نشده است. مقدار جایزه 100،000 دلار بوده است که اکنون به یک میلیون دلار افزایش یافته است.


آقای بل که  یک ریاضیدان خودآموخته و با علاقه در نظریه اعداد می باشد گفت "الهام برای اختصاص این جایزه از جایزه ارائه شده برای اثبات قضیه فرما گرفته شده است."  او اضافه می کند که  "من می خواهم مردم و به خصوص جوانان را تشویق کنم که  به دنبال ریاضی و علوم بروند. افزایش جایزه یک راه خوب برای جلب توجه به ریاضیات و حدس بل به طور خاص است. "


توجه کنید که این جایزه تنها جایزه میلیون دلاری برای حل یک مساله مشکل ریاضی نمی باشد.  در سال 2000 موسسه ریاضیات کلی هفت،  1 میلیون دلار جایزه برای مسائلی که در حال حاضر به عنوان مسائل هزاره شناخته می شود، اختصاص داد.  یکی از آن مسائل، حدس پوانکاره بود که توسط ریاضیدان روسی گریگوری پرلمن در سال 2003 حل شد. برای اطلاعات بیشتر به آدرس     http://www.ams.org/news?news_id=1910   مراجعه نمایید.

@Math_new

جالب ترین مطالب در کانال ریاضیات از نگاهی نو

با کلیک بر لینک زیر میتونید پیدامون کنید.

https://telegram.me/math_new

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی